Moninpeli/Multiplayer toiminto... on nyky yhteiskunnassa ja pelaamisen kannalta tärkeä toiminto. Nykyään on paljon "sosiaalisia" pelejä joita pelataan kavereiden tai tuntemattomia kanssa internetin välityksellä. Moni pelaa erilaisia sota pelejä kuten Modern Warfare 3, Call of duty Black OPS jne... ja monia muita "sosiaalisia" pelejä. Siinä rupesin miettimään jaksaisiko sitä pelata paremmin jos olisi muita henkilöitä pelaamassa? Tottakai ... kauanko jaksaa pelata yksin jotain peliä nykyaikana... toisille se toki sopii paremmin pelata yksin kuin toisille mutta se on ihan jokaisen oma asia. Ennen riitti se että pääsee pelaamaan ja se oli upea kokemus mutta nyt ihmiset kaipaavat entistä enemmän jokaiseen peliin erilaisia sosiaalisia toimintoja. Olisihan se upeata ajaa Euro truck simulator 2 muiden ihmisten kanssa. Mutta tämä ei ole scs softwaren mukaan mahdollista koska se vaatii liikaa resursseja. Sitä tässä sitten mietin että miten esimerkiksi sotapeleihin resurssit riittävät tai esimerkiksi ilmaispeleille. Hyvänä esimerkkinä käytetään APB reloaded toiminta peliä joka on täysin ilmainen peli ellei halua ostaa helpottavia toimintoja. Millä keinolla he kustantavat heidän palvelimet ja moninpelinsä? Mikä on niin paljon rahaa vievää että simulaattoreihinkin saataisiin internetin välityksellä toimiva multiplayer toiminto? Sehän on käytännössä sama asia että mitä peliä pelaa saman verran se tulee maksamaan tai toki mitä enemmän suosiota sen enemmän se vaatii.
No mutta kuitenkin itse asiaan. Eilen illalla rupesin todenteolla pohtimaan ja etsimään tietoa onko mahdollisuutta tuleviin tai olemassa oleviin simulaattoreihin tulossa kyseinen toiminto?Jokainen kertoo omat päätelmänsä asiasta miksi ets2mp.com sivusto lopetettiin ja tekijät ilmoittivat selityksensä. Tämän takana on kuitenkin mitä luultavammin SCS software. Kun avattiin äänestys sivu facebookkiin ja siitä joku laittoi SCS softwarelle viestiä niin kyseinen äänestys suljettiin välittömästi. SCS software oman tiedon mukaan on kieltänyt tekemästä juuri näiden resurssien takia multiplayer toimintoa. Miksi tämä puolalainen muka yhtäkkiä peruuttaisikin tämä tekemisen? Heidän tiedotteensa mukaan he keskustelivat SCS Softwaren kanssa ja heidän menetelmän avulla kyseinen multiplayer toiminto olisi ajanhukkaa.
Viesti kokonaisuudessaan:
"We have very sad information for you and for us. We have to close project. We talked with SCS Software and just decided this thing. Making multiplayer mod using Reverse Engineering it's lost of time. As you know general features of Simulators is making it feel more real, using Reverse Engineering does not have any sense because it get lot of time which can be devoted to other most important stuff. One logic way is work with code of game - it's easier because we can sync every stuffs without any additional problems. Each update of ETS2 will give us additional work - we need to completly rewrite code and search new memory addresses. Thank you all for great time which spend you on tracking our project and for you great support! "
Tämä juttu kuitenkin ei ole monenkaan mielestä totta. SCS software voisi tukea asiaa ja kertoa miten tätä olisi mahdollista kehittää jotta tämä pieni ja innokas puolalainen ryhmä saisi kehitettyä toiminnon. Huhujen mukaan SCS software on pakottanut heidän lopettamaan kyseisen toiminnon teon koska
a) se estää jotenkin heidän liiketoimintaansa??
b) He rupeavatkin tekemään tulevaisuudessa kyseistä toimintoa
c) Heillä on jo tekeillä kyseinen toiminto vaikka he sen asian kieltävät.
SCS software ei ole kuitenkaan niin valtava pelifirma että he yksin pärjäsivät asian kanssa (sanoo muutama henkilö eräällä sivustolla) niin mikseivät he ottaisi apua vastaan... tuleeko kenties liian kalliiksi? Jossain törmäsin että SCS software voisi miettiä hanketta mikäli ihmiset ovat valmiita maksamaan pelin lisäksi Multiplayer Patchista. Eli kyseessä voi olla ainoastaan yksi asia joka tätä asiaa estää on nimittäin RAHA.
Lyhyesti sanottuna Euro truck simulattoriin ei ole näillä näkymin tulossa moninpeli toimintoa vaikka monet ihmiset puolustavat asiaa ja yrittävät "pakottaa" SCS softwarea tekemään kyseisen toiminnon.
-------------------------------------------------
Pelin tekijöiden nyt pitäisi herätä siihen todellisuuteen että multiplayer ominaisuus voisi olla yksi myyntivaltti jotka kyseistä toimintoa kaipaavat. Esimerkiksi RODOBUS simulatorille tämä voisi olla hyvinkin tuottava idea mutta hekin kieltävät asian seuraavilla perusteilla.
" Moninpeli ominaisuuden tekeminen vaatii resursseja, ammattitaitoista työvoimaa sekä hyvän tuen ulkopuoliselle palvelilimille
Huonosti tehty moninpeli voi pilata koko pelin siitä syystä he voivat ruveta vihaamaan koko peliä tai menettää nautinnon pelistä. Tästä syystä sitä ei ole helppoa tehdä. Sekä kyseessähän on vasta ensimmäinen versio jonka myötä katsotaan onko peliä kannattavaa kehittää paremmaksi
Mikäli ihmiset innostuvat pelistä ja peli menee kaupaksi he rupeavat toden teolla miettimään moninpeli mahdollisuutta."
Tuo on kyllä täyttä totta. Ja RODOBUS Simulator on kuitenkin vasta monelle tällä hetkellä tuntematon peli ja siitä ei ole aikaisempaa versioita. Ja innolla odotan jos tästä pelistä tulee menestys , että mitä se tarjoaa meille tulevaisuudessa!
Moninpelitoiminnosta ovat ihmiset kyselleet paljon ja sen takia tein kyseistä asiasta jutun/mielipide kirjoituksen.
Tämän tekstin ja nämä päätelmän tehneet ihmiset eivät ole varmoja lähteitä mutta kuitenkin varteenotettavia vaihtoehtoja. Lähteitä ja omaa mielipidettä on rakennettu erilaisista keskustelupalstoilta. Kerro toki mielipiteesi asiasta, pitääkö nämä asiat sinun mielestäsi yhtään paikkaansa? Vai onko tämä teksti silkkaa roskaa?
(Lähinnä tässä tarkoitin tulevia simulaattoreita sekä ETS2 en OMSIA koska siihen nyt on ihan järjellä ajateltuna mahdotonta saada koska pelintekijöitä on pieni määrä)
Viimeinen muokkaaja, Tomi pvm Ti 19 Maalis 2013 - 8:41, muokattu 3 kertaa