Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Miten löysit OMSI pelin ja milloin sen hankit?

3 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

Potsie

Potsie
Valvoja
Valvoja

Eli tässä ketjussa voi kertoa miten päätyi hankkimaan OMSI:n ja vaikka miten sen opetteleminen alussa sujui jne.



Itse kuulin tästä pelistä ensimmäisen kerran joskus 2010 kesällä kaiketi. Kattelin kaikkia kuvia ja esittely videoita uudelleen ja uudelleen julkaisua odotellessa ja suunnittelin millasia karttoja teen siihen heti jne.

Ostin heti samana päivänä kun julkaistiin keväällä/kevättalvella 2011. Bussin ajo suju ihan hyvin, ja liikkeellekkin sai melkein heti. Minulla oli syntynyt jo etukäteen kuva miten bussia kuuluu ajaa joten ei ollut oikeastaan ongelmaa. Tein pari karttaa heti, Helsinki- Porvoo kartan ensimmäisen version jossa oli silloin hyvin realistinen Helsinki ja sitten linja 80 bonuksena samalla kartalla. Yhtään lisuri bussia ei ollut vielä tullut mutta eka ZF modi julkaistiin niihin aikoihin kun se kartta valmistui.

OMSI 2 oli semmonen mitä odottelin heti alusta tosin se oli silloin OMSI 1.02 nimellä. Haaveilin jostain hyvin laadukkaasta kaupallisesta bussi lisäosasta koska lentosimuille on niitä lähes 1:1 mallinnoksia lentokoneista saatavilla joissa todella tarkkaan mallinnettu kaikki mahdollinen.

Ensimmäistä lisuri bussia odotin innolla, se oli Karosa merkkinen bussi josta on nyt päivitetty versio saatavilla täällä. Sen jälkeen melkein heti tuli eräs parhaimmista busseista silloin FBW 549

World of OMSI foorumi perustettiin kesällä 2011 koska virallinen foorumi oli vielä silloin (ja varmaan yhä joskus) varsin saksalaismielinen ja käyttäjät usein melko lapsellisia joilta ei palautteena tullut kuin haukkuja. David Roger (sittemmin mm. longyear, OMSI David ja David R nimillä) teki ensimmäiset karttansa virallisella foorumilla. Monien erimielisyyksien ja hänen omien OMSI nettisivujen jälkeen syntyi se world of omsi foorumi.

Myöhemmin tein uuden kevyemmän versio siitä Helsinki- Porvoo kartasta ja Helsingin linjan 82 sisältävän kartan. Armeijassa olo vähän hidasti sen 82 kartan tekoa mutta kyllähän se valmistui sitten joskus syksyllä 2011 tai 2012 talvella.

Syyskuun alussa tai elokuun lopussa 2012 löysin tämän foorumin edeltäjän jossa ei oikein mikään mennyt putkeen Laughing Sitä ennen keskusteluni omsista oli keskittynyt jlf foorumin omsi ketjuun. Syyskuun alussa kai sitten aukesi tämä foorumi.

Mobitec Solaris tuli syksyllä 2012. Sitä ennen oli tullut paljon maalauksia HSL alueelta NL202 bussiin. NL202 bussiin tuli myös varhainen versio Buscom lipunmyynti laitteesta ja matkakortin leimauslaite, mutta teli solariksen julkaisun jälkeen siihen tuli päivitetyt versiot noista ja se NL202 versio katosi. Tämä Solaris versio on sama mikä on yhä käytössä.

Nyt sitten on lisäosia ilmaisena niin paljon ettei kukaan ehdi kaikkia kokeilemaan ja kaupallisia laadukkaita lisäosia ja se hamburg kartan mukana oleva bussi on juuri sitä mitä jo 2011 kaipailin. Volvo 9900 on tulossa ja OMSI 2. Ehkä teen taas jonkun kartankin joskus.

Tomi

Tomi
Ylläpitäjä ja Perustaja
Ylläpitäjä ja Perustaja

Itse hankin OMSI:n heti sen julkaisemisen jälkeen. Aluksi kun törmäsin projektiin niin en oikein ymmärtänyt mikä on pelin idea... busseista kyllä löysin kuvia mutta se pelin perus idea jäi pimentoon alkeellisen saksan kielen taidon takia. Törmäsin usein taas ja taas kyseiseen peliin kun etsin uusia bussisimulaattoreita ... jotka eivät olisi yhtä pettymyksiä kuin bus simulator 2008 tai bus driver olivat... Ennen omsin hankkimista ehdin kuitenkin hankkia City bus simulator 2010 joka oli uskomattoman hyvä verrattuna niihin bussisimuihin joita olin pelannut. Olin tyytyväinen hankintaani niin kauan kuin hankin omsin. Omsista aluksi kaiken opettelin itse enkä surffaillut foorumeilla etsimässä tietoa (kun ei niitä ollutkaan vielä silloin kovin paljoa) tai saatika sitten perehtynyt mukana tulevaan oppaaseen.

Törmäsin usein sitten pitkään paikallaan kehitteillä olevaan suomalaiseen foorumiin jossa aina vaan luki "Avaamme pian suomalaisen omsifoorumin" (keneköhän perustama foorumi lienee?)... Siitä se idea sitten kehkeyty koska en uskonut että tuo teksti tulisi sieltä koskaan häviämään varsinkin kun ensiksi kokeilin kyseistä foorumipohjaa. Se oli uskomattoman surkea phbb3 pohja jossa ongelmia riitti enemmän kuin laki salli. Kärsin siihen aikoihin "lievästä masennuksesta" jonka seurauksena rupesin tosissani tekemään foorumia jotta saan jotain sisältöä ja merkitystä synkälle elämälleni. Mutta lopulta se vaikutti myös foorumin toimintaan... ja odotin että jatkan sitten kun pääsen pahemman yli ja tässä sitä ollaan. Uskomatonta että olen nyt vieläkin toiminnassa mukana ja tiedän niin paljon kyseisestä pelistä että en ois uskonu ikinä opettelevani. Mutta foorumin suosion nostattamisen takia sitä opettelenkin.

Tällä hetkellä omsi on vähäisessä käytössä saatuani ajokortin mutta toivon että OMSI 2 tuo uutta intoa omsin pelaamiseen.

Tortoise

Tortoise

Olin pelannut ennen Omsia useita eri bussisimulaattoreita mm. Bus Driver ja City Bus simulator 2010. City Bus simulatorista en niin pitänyt ja sitä tulikin pelattua vain muutamia kertoja, koska koin sen sekavaksi.

Vuoden 2012 loppupuolella sitten katsoin Vpd:n sivuilta, olisiko tullut jotain uusia bussisimulaattoreita. Huomasin Bus simulator 2012 ja Omsin tulleen. Pohdin sitten näiden välillä, kumman ostan ja päädyin Omsiin, vähän hassustakin syystä. Katsoin Youtubesta videon Omsista ja huomasin teitten olleen leveämpiä ja siksi lopulta päädyin tähän.

Oikea valintahan Omsi lopulta olikin. Bus simulator 2012:n ei saa mitään lisäosia, eikä tukikaan tekijän puolelta taida olla kummoinen. Myöskään se ei ole yhtä aito kuin Omsi ja kontrollit ovat huonot.

Tällä hetkellä odotan kovasti Omsi 2:ta etenkin sen suorituskykyparannusten ja nivelbussituen takia. Toivottavasti Omsi 2 toimisi sulavammin minunkin koneella ja saisi enemmän koneen tehoista irti.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa